Hoe begin je met hardlopen na ziekte? Stap langzaam maar zeker weer in je hardloopschoenen!

Hoe begin je met hardlopen na ziekte? Stap langzaam maar zeker weer in je hardloopschoenen!

27. 3. 2023 5 min. lezen

Ben je ziek geweest en wil je nu weer hardlopen? We hebben advies om een terugval of blijvende gevolgen te voorkomen en weer op het goede spoor te komen!

Pijn, koorts en zwakte. Ziekte of verkoudheid is een onaangenaam obstakel in het persoonlijke en lopende leven. Hoe kom je daarna veilig en verantwoord weer op het goede spoor? We hebben 5 essentiële vragen die je moet beantwoorden voordat je je hardloopschoenen aantrekt.

1) Hoe ernstig was uw ziekte?

Het is erg belangrijk om te weten hoe ernstig de ziekte is, omdat er sommige zijn die het lichaam slechts licht belasten, andere meer. Over het algemeen kunnen we ze onderverdelen in twee soorten lasten:

  • Milde lichaamsbelasting: Dit omvat bijvoorbeeld hoesten of ademhalingsproblemen, zonder koorts. In dit geval is het voldoende om de intensiteit te beperken en de eerste paar trainingen niet te overdrijven. Begin met lopen en verhoog geleidelijk de intensiteit afhankelijk van hoe het lichaam erop reageert en beweeg vloeiend naar volledige belasting.
  • Hoge lichaamsbelasting: Ziekten met koorts, virussen of verkoudheid kunnen het lichaam veel vermoeider maken. Zelfs als u zich al goed voelt, moet u aan uw organen denken, die hun toestand niet zo gemakkelijk doorgeven. Het is goed om na een ziekte een week rust te nemen en pas daarna geleidelijk aan terug te keren training. Bij hogere temperaturen dient u de retourzending nog voorzichtiger te benaderen. Als je je goed voelt, begin dan eerst een week te wandelen, luister naar je lichaam, vooral hoe snel je hartslag omhoog gaat en of je kortademig bent. Begin met trainen wanneer deze twee dingen op "je normaal" zijn. En opnieuw herhalen we - langzaam en geleidelijk! Als u door uw arts naar bed bent gestuurd, overleg dan met hem/haar over het hervatten van de training.

Jak začít s běháním po nemoci?

2) Welke medicatie heb je genomen?

Een vraag gerelateerd aan de vorige. Het medicijn dat u inneemt heeft een groot effect op het menselijk lichaam - naast de ziekte moet het "vechten" met medicijnen waaraan het niet gewend is. Als het antibiotica en soortgelijke agressieve medicijnen zijn, reken dan helaas niet op een snelle terugkeer naar de lading. Drie tot zes weken is de kortste tijd om met fysieke activiteit te beginnen. Alleen dan kun je langzaam beginnen met trainen. Wat zulke medicijnen bijvoorbeeld met je hart of lever doen, is op het eerste gezicht niet duidelijk. Als je het overdrijft, riskeer je onomkeerbare schade aan je lichaam. Raadpleeg zelfs wat betreft medicatie uw plan om weer te gaan hardlopen met een arts.

3) Wat veroorzaakte uw ziekte?

Deze vraag is moeilijk te beantwoorden. Is er een activiteit in uw levensstijl waardoor u regelmatig ziek wordt? Probeer daar eens over na te denken. Vaak besef je het niet eens omdat je sommige dingen automatisch doet en er geen ziekte optreedt. Maar dan komt de ijzig weer, stress van het werk of de vermoeidheid van een lange reis - veelvoorkomende dingen die u onder bepaalde omstandigheden ziek kunnen maken. Probeer deze subtiele oorzaken op te sporen en na te denken over hoe u de impact ervan kunt verminderen. U kunt bijvoorbeeld een wedstrijd overslaan, een wandeling maken in plaats van trainen, of tijd voor uzelf nemen en ontspannen. Door deze kleine voorzorgsmaatregelen te nemen, kunt u langdurige ziekte in de toekomst voorkomen.

4) Hoe lang duurde uw ziekte?

Als je twee dagen vrij bent, zal het lichaam heel snel weer op volle kracht komen. Maar als de periode van ziekte in de weken klimt, duurt de terugkeer langer. Het lichaam is verzwakt en de intense spanning zou je weer in bed doen belanden. Geef jezelf de tijd en ruimte voor een volledig herstel en haast je niet. Loopschoenen gaan nergens heen, dat beloven we.

To, co léky napáchají například na vašem srdci, není na první pohled znát.

5) Hoe reageert je lichaam na een ziekte?

Ieder mens is anders, heeft andere capaciteiten en reageert anders op stress, spanning en ook ziekte. Je zult jezelf zeker herkennen in deze situaties en als je weet dat je meer tijd nodig hebt om aan de slag te gaan, laat je vrienden je dan een week na je ziekte niet overhalen om heuvels op te rennen. Het zou niet goed zijn voor je lichaam, maar het risico bestaat dat je weer terugvalt in een rustmodus.

Algemeen advies over omgaan met ziekte

  • Probeer altijd, en niet alleen na ziekte, je lichaam te voelen en te luisteren. Let op uw hartslag, en je ademhaling, en merk op hoe je je voelt gedurende de dag. Als u weet wat de "normale" uitdrukking van uw lichaam is, kunt u gemakkelijker het begin van ziekte ontdekken.
  • Probeer niet meteen volledig te trainen als je koorts daalt. Geef jezelf de tijd en ruimte om volledig te herstellen en te regenereren. Je lichaam geeft de zorg terug.
  • Als u medicijnen heeft gebruikt, raadpleeg dan uw arts. Accepteer zijn/haar advies en aanbevelingen om verdere gezondheidscomplicaties te voorkomen.
  • We weten dat het een uitdaging is, maar probeer de ziekte op een positieve manier te benaderen. Vertraag, ontspan, lees dat boek dat je in je la hebt liggen of kijk naar die film waar je normaal geen tijd voor hebt. Na herstel geniet je van vele hardloopkilometers!

ZOOM JA FLY 3
nike
FuelCell Rebel v4
newbalance2
Fast-R Nitro Elite Elektrocharged Wns
puma
Fast-R Nitro Elite Elektrocharged
puma
Fast-FWD Nitro Elite
puma
Fast-FWD Nitro Elite Wns
puma
FAST-FWD NITRO Elite Psychedelic Rush
puma
FAST-FWD NITRO Elite Psychedelic Rush Wn
puma
Deviate Nitro Elite 2 Marathon Series Wns
puma
WAVE SKY NEO 2
mizuno
Deviate NITRO Elite 2 Forever Faster
puma
Nieuw
Deviate NITRO Elite 2 Forever Faster Wn
puma
Nieuw
Vorige
Volgende